Klantenservice UWV

In contact moeten komen met het UWV is vaak niet prettig, de reden ligt immers vaak in het feit dat je niet meer kunt werken. Dan is het fijn om te weten dat de klantenservice van UWV jou graag helpt bij de vragen die jij hebt. Als jij werkloos wordt en een uitkering wilt aanvragen, dan is dit de plek waar je naar toe moet gaan. Ook als jij ziek bent en daardoor voor korte of voor langere tijd niet aan het werk kunt gaan, neem je contact op met de klantenservice UWV. Dat is ook het geval als je helemaal arbeidsongeschikt bent geraakt. Dit zijn uiteraard allemaal heel erg vervelende zaken, maar gelukkig is het in Nederland zo geregeld dat je in de meest gevallen gebruik kunt maken van een van de sociale regelingen die hiervoor in het leven zijn geroepen. Zo kun je bijvoorbeeld recht hebben op een WW-uitkering als je werkloos bent geraakt of kun je in de ziektewet komen als je tijdelijk niet kunt werken door ziekte. Meld je in ieder geval altijd bij de klantenservice van UWV, dan kunnen zij jou vertellen wat voor uitkering jij aan kunt vragen en jou alvast enige duidelijkheid geven waar jij recht op hebt. Dit zal na jouw aanvraag uiteraard door een gespecialiseerde medewerker verder beoordeeld worden.

Verschillende onderdelen klantenservice UWV

Als verlener van uitkeringen heeft deze instantie niet enkel te maken met werknemers, maar ook met hun werkgevers en met ondernemers. Als u in de ziektewet komt, dan zal uw werkgever namelijk eerst een tijdje uw loon moeten doorbetalen voordat zij dit overnemen. De klantenservice van UWV bestaat daarom uit verschillende onderdelen, om ervoor te zorgen dat u als beller zo snel mogelijk de juiste persoon aan de lijn krijgt. Wilt u in contact komen met de klantenservice UWV, dan is het goed om te weten dat u kunt kiezen uit de afdeling:

  • voor werknemers en zelfstandigen
  • voor werkgevers of vertegenwoordigers van werkgevers
  • voor zakelijke relaties

Ook die laatste heeft deze instelling, in de vorm van bijvoorbeeld uitzendbureaus met wie zij samenwerken of met aanbieders van reïntegratieprojecten. Kiest u niet voor het juiste telefoonnummer van de klantenservice UWV, dan kan het zijn dat u heel lang moet wachten voordat u iemand te spreken krijgt die iets over uw zaak kan zeggen. Of u wordt gevraagd om het juiste nummer te bellen. U wilt natuurlijk alles het liefst zo snel mogelijk en zo goed mogelijk regelen en daarom is het goed om meteen het juiste telefoonnummer te pakken te hebben.

DeKlantenservice.nl biedt een handig overzicht

Op de site van DeKlantenservice, www.deklantenservice.nl, vindt u een handig overzicht van de diverse nummers van de klantenservice van UWV. Zo weet u meteen welk nummer u moet draaien en weet u ook zeker dat u meteen contact krijgt met de afdeling die voor u daadwerkelijk relevant is. Op deze site kunt u ook meteen lezen dat u de klantenservice UWV telefonisch altijd kunt bereiken tegen lokaal tarief, zo hebt u vooraf al een idee van de kosten die u voor het telefoontje zult maken. Ook kunt u hier lezen dat het nodig is om uw BurgerServiceNummer (BSN, het vroegere sofi-nummer) bij de hand te hebben, omdat zij uw BSN nodig hebben om uw gegevens op te kunnen zoeken. Doordat u dit weet, kunt u dit nummer klaarleggen en bent u dus goed voorbereid op het gesprek dat u met de klantenservice van UWV gaat voeren. Zo hoeft het telefoongesprek niet zo lang te duren en kan de medewerker die u aan de lijn krijgt u zo goed mogelijk helpen.

Contact

© De Klantenservice 2014